datakursen.blogg.se

Elever och lärare i en nystartad datakurs inom Särskild utbildning för vuxna, skapar tillsammans en blogg. Den kommer att innehålla dokumentation från kursen och våra tankar kring digitalisering.

25 oktober 2018: Falska nyheter

Dagens lektion började lite lättsamt med att lyssna till Balladen om den kaxiga myran för att sedan övergå till ett mindre träningspass till Baby Shark. Vi avslutade med Mackens härliga låt "jag vill ha en synt farsan". Sedan kunde allvaret sätta igång.
 
Idag har vi jobbat med falska nyheter och sanna, och hur man kan kontrollera vilken nyhet som är sann eller falsk. Vi såg en bra film från digital pedagogik, som gav 5 tips på hur man kan dubbelkolla om man känner sig osäker:
 
1. Vem kan man lita på? Man kan googla på ämnet och se om fler har skrivit om nyheten eller om man hittar påståendet på fler ställen? Man bör inte bara läsa rubriken, utan hela artikeln så kan man bli mer säker.
 
2. Titta på bilderna. Man kan spåra en bild och se om den har använts tidigare och i så fall i vilket sammanhang. Då kan man högerklicka och välja "sök på google bild".
 
3. Verktyg som avslöjar videobluffar. Man kan använda amnestys youtube data viewer för att se vart videon kommer ifrån. 
 
4. Kontrollera fejksajter. Sök på Metro viralgranskaren för att se om det är en fejksida. 
 
5. Gamla nyheter blir nya lögner. Kontrollera alltid vilket datum en artikel är publicerad. Den kan iböand vara 10 år, fast man tror att det är en ny nyhet. 
 
När det nästan blev lite för mycket allvar fick vi bryta av och sjunga lite. Vi sjöng en engelsk låt som heter The Breakfast Song. 
 
Veckans digitala begrepp var IP-adress.